samedi 16 juin 2012

Polish TKS tankette with 20 mm FK cannon – 10th Cavalry Brigade - Weathering 1st step

Hello everyone,
I managed to find some time beteween the bbq's and the 1:1 scale work at home and here are the results: some paint work with Vallejo's colors for the details (gun, exhaust, tracks, tools, periscope, tail light, rubber of the wheels + chips) and some oils for the beginning of the weathering (fading of the base colors, washes and pin washes). As you can see,  I also started working on the base. Next step: second part of the weathering with airbrushed acrylics and some pigments.

Stay tuned!







3 commentaires:

  1. Schitterend resultaat de kleuren vloeien zeer mooi in elkaar,kan je eens vertellen welke kleur washes je hier hebt gebruikt Thierry.

    De washes heb je die gemaakt met olie of Vallejo verf.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Hey Danny,
      1ste stap: ik heb eerst met een soort drybrush techniek, de drie basiskleuren met gedilueerde Vallejo verf (referentie dichtbij de basiskleur + pale sand n°70837 of dark skintone n°70927 + water) in het centrum en op de zijkanten van de panelen iets bleeker gemaakt. Soms moet je even laten drogen en meerdere lagen gebruiken aangezien de verf toch goed gedilueerd is.
      2de stap: Dan heb ik de lichste chips met dezelfe minder gedilueerde mengelingen geverfd. Voor de zwaarste chips in het centrum van de eerste chips heb ik gedilueerde Vallejo's German cam. black brown (Panzer series n°70822) gebruikt.
      Derde stap: Ik heb dan alles een dag laten drogen. Daarna heb ik de olie "dots" techniek toegepast: paneel per paneel kleine olie of enamel nootjes gelegd die met distilled turpentine en een breede borstel naar beneden worden getrokken. Hiervoor heb ik de volgende referenties gebruikt: Winsor en Newton Raw Sienna (34), Naples Yellow Hue (29) + 502 Abteilung Green Gras (94), Buff (35) + humbrol enamels 60 (rood) en 144 (grijs - blauw). Eigenlijk zijn hiervoor de kleuren dat je gebruikt niet van belang ... ze moeten gewoon de basiskleuren nuanceren.
      4de stap: Nog een of twee dagen laten drogen (olie duurt langer om te drogen). Ik heb dan op het gans voertuig een wash van Raw sienna (W&N 34) gabruikt + in de gaatjes en rond de schroeven pin washes van Raw Umber (W&N 35) voor de bovenste delen en Ivory Black (W&N 331) voor de laagste delen van het model.

      Ah ja... ik heb ook het glas van de achterste roode licht met Vallejo Still Water nagemaakt.

      Voilà voilà... nu nog wat pigmenten en metaaleffecten met een potlood weergeven...
      Ik moet toegeven dat dit het eerste keer is dat ik op hezelfde model de "dots" techniek + algemene wash gebruik. Tot nu toe ben ik toch tevreden met het resultaat... we zullen zien of het met de pigmenten niet "too much" gaat worden...
      To be continued...

      Supprimer
  2. Bedankt voor deze uitgebreide uitleg...

    RépondreSupprimer